Fondazione spinola banna per l'arte

The Fondazione Spinola Banna per l'Arte

The Fondazione Spinola Banna per l'Arte, founded in Banna, near Turin, in 2004, organizes workshops, discussions and seminars of contemporary art, whose aim is to both deepen the theoretical under-pinnings of current artistic practice and to introduce those same philosophical theories to young contemprary artists. The program of post-graduate education on contemporary art is based on a series of workshops with full-residency for Italian artists under the age of 35, under the supervision of international artists who freely choose theme, method and different phases of the educational process. At the end of every workshop the Foundation hosts an exposition of works and documents made by the students.
Progetto Musica is a commission-based project aimed to help young composers create new works which enter the repertoire of the ensembles selected to interpret them. Every year a workshop is organized so that the composers, together with the instrumentalists and under the supervision of an important composer, perfect the commissioned works with a view of the final concert, which is held in the concert hall of the Foundation. The final phase of the creative process merges therefore with the performance, involving all the musicians. Progetto Musica obtained in 2011 the XXX Premio Franco Abbiati for Music "Duilio Courir" and in 2013 the Silver Lion Award for Music of Biennale di Venezia.

Arti visive

IperPianalto Exhibition

a cura di Andrea Caretto e Raffaella Spagna
Evento conclusivo e mostra del progetto di residenza per giovani artisti organizzato dalla Fondazione Spinola Banna per l’Arte...[>>]

Segni per la Speranza

Opera multimodale inserita nel progetto di riqualificazione della periferia di Torino Progetto visivo Giuseppe Caccavale Studio Soundwork interattivo Web Wall...[>>]

Atlante Energetico

Pubblicazione finale del progetto annuale ATLANTE ENERGETICO in collaborazione tra Fondazione Spinola e GAM Torino. “In questa terra d’acqua io sono nata (…) Per tanti anni le risaie per me erano state solo uno sfondo, anzi una cornice allarmante, con quella confusione degli elementi, terra cielo acqua mescolati in un unico orizzonte, il cielo che entra nella terra, la terra che si raddoppia e si increspa nell’acqua, l’alto e il basso che si rivoltano e non significano più nulla (…) Me n’ero andata senza averla conosciuta, questa terra d’acqua (…), forse per sbaglio, perché quell’orizzonte senza limiti, che era tutto e niente, spingeva a sognare.” (pp.24–25) da Le stagioni dell’acqua di Laura Bosio (Longanesi 2007, Finalista Premio Strega)

Curated by Elena Mazzi

Musica

Unsuk  Chin

For the twelfth edition of Progetto Musica, Fondazione Spinola Banna per l'Arte invites Unsuk Chin, the two young composers Zeno Baldi and Hankyeol Yoon and mdi ensemble.
Unsuk Chin was born in 1961 in Seoul, South Korea, and has lived in Berlin since 1988. Her music has attracted international conductors including Simon Rattle, ...